Arkitektene ønsket en nedtonet bekledningstegl med skyggeeffekt på Orkesterplassen

Bekledningstegl: URBAN Christianshavn | Orkesterplassen

Orkesterplassen er et nytt boligprosjekt, plassert sentralt i Stjørdal sentrum, med nær tilknytning til de urbane omgivelsene. Arkitektene fikk i oppgave å videreføre innslaget av tegl i byen og endte opp med vår moderne bekledningstegl URBAN Christianshavn. For å bryte opp volumenet i fasaden har arkitektene lekt med forskjellige lekteavstander. Totalentreprenøren fremhever også flere monteringsfordeler med fasadematerialet.

Sammen med Torgkvartalet og Kimen Kulturhus rammer det L-formede bygget inn bykvartalet med den flotte Byparken i midten. Byggherre er Vennatrø Byutvikling AS og de 55 nye leilighetene er tegnet i samarbeid mellom arkitektkontorene Nordic Office of Architecture og Haptic Architects. Boligprosjektet bygges av totalentreprenør Skanska Norge AS, og forventes ferdigstilt sommeren 2022.

Rødlig nedtonet bekledningstegl med horisontal karakter

I Stjørdal sentrum har en del bygg fra 60- og 70-tallet et stort innslag av tegl. Dette har kommunene ønsket å videreføre og har innarbeidet dette i sin estetiske veileder for sentrumsområdet. Arkitektene fikk derfor, på vegne av byggherre, i oppgave å finne et teglmateriale til Orkesterplassen som skilte seg ut fra en tradisjonell teglsteinsfasade. De endte opp med vår moderne bekledningstegl URBAN.

- Bekledningstegl fra Wienerberger ble et godt valg som både ga den ønskede materialkvaliteten og et fasadesystem som er godt tilpasset bygging og drift. Bygget har en horisontal karakter og det ble valgt U-profil fordi dette gir størst skyggeeffekt som understreker horisontaliteten, forteller Marianne Lommerud, assosiert partner i Nordic Office of Architecture, og tilføyer:

- Bygget ligger tett på Kimen Kulturhus som er et markant volum med svarte stålfasader. Vi valgte en rød bekledningstegl både for å balansere mot nabobebyggelsen, men også fordi rød tegl er mye brukt lokalt. Vi ønsket en ikke for sterk rødfarge og det fant vi i URBAN Christianshavn bekledningstegl. Fargespillet i steinen gir variasjon og et nedtonet hovedinntrykk.

URBAN U Christianshavn

URBAN U Christianshavn er et vakker, teglrødt bekledningstegl med en anelse svart.

Teglets overflate på U-profilen er ru og variert, og vil sammen med sol og skygge bidra med et levende og nyansert uttrykk. U-profilen har en betydelig overlapping og en horisontal profil som gir fasaden tydelig struktur og et markant relieff.

Per Ivar Ødegaard, produktsjef i Wienerberger, forteller om URBAN Christianshavn i U-profil:

- URBAN Christianshavn i U-profil med rødlige toner er bekledningsteglen vi selger mest av. U-profilen har en robust og ru profil som gir kraftig struktur og spennende uttrykk i veggen, gjennom et naturlig spill av sol og skygge. Den klassiske teglrøde fargen preger i stor grad bybildets opprinnelige arkitektur, og vi ser nå stadig oftere at de rødlige tonene vender tilbake i nybygg. Det er en klassisk trend som vekker nostalgi og utstråler varme.

Ødegaard fortsetter:

- URBAN bekledningstegl er et innovativt byggemateriale som kombinerer estetikk og funksjonalitet. Målet er å tilby slanke, ventilerte fasadeløsninger, som er raske å montere, men som også har lang holdbarhet og er fordelaktig økonomisk for den som eier og drifter bygget.

"Bekledningstegl fra Wienerberger ble et godt valg som både ga den ønskede materialkvaliteten og et fasadesystem som er godt tilpasset bygging og drift."

Marianne Lommerud
Assosiert partner i Nordic Office of Architecture

Bekledningstegl gjør det mulig å jobbe med ulik lekteavstand

På fasaden til Orkesterplassen har arkitektene jobbet med forskjellige lekteavstander for å bryte opp volumet.

- Fra prosjektets tidlige fase har det vært ønske å bryte opp volumene med horisontale balkongrekkverk med det samme materialet som fasaden og med en nedtrapping av volumet som gir fine takterrasser. Vi ønsket også subtile vindusbånd for å knytte vinduene samme i fasadeflaten. Dette er løst ved å benytte den samme steinen, men med en tettere lekteavstand. Dette gir et annet skyggespill og den antydningen vi var ute etter, forteller Lommerud.

Arkitektene har også kombinert URBAN Christianshavn med grått platemateriale:

- I sokkeletasjen er det valgt et grått platematerialet for å vise forskjell på utadrettet næring og bolig. Her er det andre utadrettede funksjoner som i større grad relaterer seg til bylivet med andre vindusformater og et annet fasadeuttrykk, sier Lommerud.

Skanska fremhever fordelene med bekledningstegl

Det er første gang Skanska har brukt URBAN bekledningstegl i et byggeprosjekt. Totalentreprenøren fremhever flere fordeler med fasadeproduktet:

- URBAN bekledningstegl er en type fasadestein som ikke er brukt i byggeprosjekt av Skanska før. Det har likevel flere fordeler som gjorde fasadeproduktet til et spennende valg for dette prosjektet. Blant annet gjøres montering av teglsteinen uten bruk av mørtel. Dette gjør at det er mer egnet for montering på vinterstid sammenlignet med tradisjonelle teglfasader. I tillegg er det et naturlig produkt som egner seg godt med hensyn til gjenbruk. Dersom det skulle være behov kan gammel fasadestein skrus ned og brukes om igjen. Sirkulærøkonomi er noe Skanska har stadig mer fokus på, forteller Gunnar S. Skar fra Skanska, prosjektleder på Orkesterplassen.

På Orkesterplassen er fasadesteinen montert på trykkimpregnerte lekter og alle hjørnesteiner er gjæret.

- Til sammen er det brukt over 250 tonn stein. Arbeidet er kvalitetsmessig og nøyaktig utført av Skanska sine egne fagarbeidere. Hver stein har dessuten forskjellig fargetone som gir et fint spill. Fargen på fasaden vil også variere avhengig av vær- og lysforhold, forteller Skar.

Han avslutter:

- URBAN bekledningstegl er robust og skal ikke kreve vedlikehold. Dersom en stein mot formodning blir ødelagt vil den relativt enkelt kunne byttes ut.

FAKTA om Orkesterplassen:

Prosjektets navn: Orkesterplassen
Arkitekt:Nordic Office of Architecture og Haptic Architects
Bekledningstegl:URBAN Christianshavn i U-profil
Oppført: 2022

Nysgjerrig på bekledningstegl?

Er du også interessert i et sirkulært materiale, som URBAN bekledningstegl, som er enkelt og raskt å montere?

Trenger du innspill til valg av teglprodukter?

Så er du hjertelig velkommen til å kontakte våre ansatte. De står klare med gode råd og masse inspirasjon.