Møt Harald Joys – teglentusiasten fra Bergen

Haral Joys, Regionssjef | Wienerberger

Som utdannet murmester og med over 20 års erfaring fra byggeplassen, har Harald Joys meget god kjennskap til teglmaterialet. Siden 2007 har Harald arbeidet hos oss og hatt ansvaret for hele Vestlandet. Bergenseren brenner for murerfaget, og er i sitt ess når han får videreformidle kunnskapen til nysgjerrige studenter, arkitekter og utførende.

Harald har gjennom hele sin arbeidskarriere jobbet med tegl i en eller annen form. Han er opprinnelig utdannet murmester og har både jobbet på byggeplass, som selvstendig næringsdrivende og med salg av byggevarer. De siste 15 årene har Harald vært vår bauta på Vestlandet, og som regionssjef for dette området har han alltid en finger med i spillet når det gjelder prosjekter her.

Et hjerte for teglstein og entusiastisk for bekledningstegl

Med lang erfaring fra teglbransjen er Harald en dyktig selger og diskusjonspartner for våre kunder på Vestlandet. Han arbeider mot både arkitekter, utførende, forhandlere og utførende håndverksbedrifter, og bistår med sparring og tips fra både startfasen av et byggeprosjekt og under hele prosessen.

Som regionssjef har Harald full oversikt over hele produktsortimentet vårt, og jobber med alle produktene våre, teglstein, bekledningstegl, marktegl og keramisk takstein. Harald har god kontakt med våre samarbeidspartnere på keramisk takstein i Bergensområdet, hvor han selv sitter og jobber fra. Som gammel murmester har Harald likevel et stort hjerte for den tradisjonelle teglstein og dens kvaliteter.

- Jeg fascineres fremdeles av det solide preget et murbygg gir. Det kan stå i hundrevis av år og blir bare vakrere med tiden. Teglstein, er også et formbart materiale som gir helt uante muligheter, sier Harald.

I tillegg til fascinasjonen for teglstein mener Harald at bekledningstegl er produktsortimentet med mest potensiale for økning på det norske markedet.

- Bekledningstegl er et utrolig godt alternativ til fasadeplater, hvor du får mange av egenskapene til teglstein. Fordelen er at materialet kan monteres effektivt og enkelt tilpasses forskjellig type arkitektur. Vi ser at flere og flere arkitekter er entusiastiske overfor dette fasadematerialet, understreker Harald.

Holder teglforedrag for arkitekter og studenter

I tillegg til å ha god dialog med samarbeidspartnere og kunder, forhandlere og utførende, er en av styrkene til Harald å formidle kunnskap om murerfaget. Harald holder teglforedrag for studenter og arrangerer faglunsjer for arkitektkontorer. Målet er å gi en grunnleggende forståelse om hvordan tegl produseres og hvordan man kan bygge på materialets premisser, og derved ofte få store besparelser.

Han forteller:

- Det er alltid veldig givende å møte kunder og folk i bransjen som er nysgjerrig på murerfaget. Under foredragene forteller jeg om alt om uttak av leire, produksjonsfasen og hvorfor teglen blir som den blir. Det gir et godt grunnlag for å forstå hvordan tegl kan brukes i arkitekturen og hvilke muligheter materialet har. Responsen er alltid veldig positiv, og vi ser at både arkitekter og studenter blir fascinert av materialet.

Harald har blant annet holdt murforedrag for studentene på Bergen arkitekthøgskole som endte med et unikt teglsteinsprosjekt som heter LIVD laget av 2. års studenter fra K35. Prosjektet resulterte i et helt nytt offentlig sosialt rom, og ble bygget like ved Sognefjorden i den lille landsbyen Balestrand. Vi sponset med teglstein til studentprosjektet, og Harald bistod med mange av sine gamle murertalenter.

- Å dele kunnskap som blir satt pris på er det viktigste vi gjør. Wienerberger sin styrke er at vi er veldig dyktige på det praktiske, og vet hvordan du skal bruke tegl i arkitekturen for at det skal bli bygg som kan stå seg over lang tid.

Nytt showrom i Stavanger

For å øke tilstedeværelsen på Vestlandet har vi for nylig åpnet nytt showrom i Stavanger med adressen Godesetdalen 10. Showrommet vil være bemannet av Harald 2-3 ganger i måneden, men lokalet vil også være tilgjengelig for besøkende via selvbetjening etter egen avtale.

- Med åpningen av showrommet i Stavanger får vi en nærhet til kunder og arkitekter fra hele Rogalands-området. Det gjør at man kan komme å se produktene våre med en gang, uten å måtte dra til Oslo eller vente i lang tid. I showrommet får du sett hele produktsortimentet vårt, og vi vil bistå arkitekter og utførende med inspirasjon, sparring, innspill og tips, avslutter Harald.

Du finner også kontaktinformasjonen til Harald og resten av vårt team i Wienerberger Norge her!

Nysgjerrig på vår bekledningstegl?

Vi leverer bekledningstegl i mange forskjellige farger.

Få inspirasjon her

Meld deg på her