Bli kjent med vår dyktige selger Stig Ove Troset

Stig Troset, Regionssjef øst | Wienerberger

Med utdanning som både murer og ingeniør, har Stig Ove Troset hatt en lang karriere innenfor teglbransjen. Som selger er han en relasjonsbygger og historieforteller, og følger byggeprosjektene fra start. Etter 14 år i Wienerberger har Stig fulgt nøye med på hvordan teglbransjen i Norge har utviklet seg.

Stig Ove Troset er vår regionssjef for Østlandet. Han har arbeidet med tegl nesten hele sin yrkeskarriere, og jobbet som både håndverker og murer i sin tid. Stig har også en kulturell bakgrunn som rekvisitør på to norske filmer og på Riksteateret, i tillegg til å ha vært manager for flere norske band og orkestre. Etter kultur- og murerkarrieren videreutdannet han seg som ingeniør, og har jobbet med tegl i flere forskjellige former. De siste 14 årene har Stig vært vår lidenskapelige og dyktige selger i Wienerberger, med god kjennskap om alle våre teglprodukter.

En sterk historieforteller

Med lang og god kjennskap til teglmaterialet har Stig tyngde og kompetanse for startfasen av et prosjekt. Som en ekte relasjonsbygger og historieforteller er han en dyktig sparrings- og diskusjonspartner under prosjektgjennomgangen til et nytt byggeprosjekt. Han er derfor ofte å finne i showrommet vårt i Oslo.

- Jeg jobber mest ut mot arkitekter og utbyggere i startfasen av et byggeprosjekt. Da møtes vi i showrommet vårt i Oslo, hvor vi prøver å finne riktig teglprodukt til byggeprosjektet. Wienerberger er en full sortimentsleverandør, og vi har et meget bredt sortiment av teglstein. Det er derfor mange muligheter. Å samarbeide med kunden om hvordan visjon, uttrykk og arkitektur spiller sammen med valg av teglstein er veldig spennende, forteller Stig.

I tillegg til å være en full sortimentsleverandør, mener Stig at Wienerberger har noen helt spesielle konkurransefortrinn. Han fortsetter:

- Wienerberger har et erfaringsgrunnlag og en kompetanse som er helt unikt på det norske markedet. Vi har teknisk ekspertise og lang erfaring med mur i dyktige kollegaer som bistår alle ledd i prosjektet med sparring og tips under hele prosessen. Vi er del av et stort konsern, med over 200 års erfaring innen tegl og ca. 200 fabrikker i 30 land. Det er derfor trygt å bestille teglprodukter hos oss.

Teglmarkedet under forandring

Etter å ha arbeidet med tegl siden 80-tallet, har Stig observert nøye hvordan teglbransjen har utviklet seg med tiden.

- Teglbransjen på 80-tallet var veldig smal, hvor man i mange tilfeller kun brukte tegl som bekledning utenpå en klimavegg. Gjennom årene ser vi at teglarkitekturen har fått en mer utfordrende utførelse, med mer kompliserte løsninger. Produktsortimentet på markedet har også utviklet seg enormt, som har bidratt til økt interesse for tegl som fasademateriale. Fra å kun levere de tradisjonelle gule og røde tegltypene, leverer vi nå et hav av forskjellige tegltyper i ulike formater, overflater og farger. Det gjenspeiler også populariteten og teglarkitekturen i Norge de siste 15 årene, sier Stig.

Som lidenskapelig ekspert på Wienerbergers teglsortiment, har Stig likevel enkelte tegltyper han liker spesielt godt. Han forteller:

- En av mine favoritt tegltyper er håndbanket tegl, for eksempel Veldbrand Exteriour/York Russet, som er en brunrød tegl med gylne fargenyanser i lys gul og blekrosa.

Det er også veldig spennende med våre nye teglstein i LESS serien. LESS teglstein har nøyaktig samme mål og utseende som en tradisjonell bløtstrøken teglstein, men med åpenbare bærekraftige fordeler. Det er fordi teglsteinen brennes på biogass og har tre hull som reduserer materialforbruket med 10%. Disse faktorene bidrar til å redusere CO2-utslippene fra produksjonen med 60-80% sammenlignet med en vanlig bløtstrøken teglstein.

Showrom for inspirasjon og ekspertise

Er du interessert i å finne ut mer om Wienerberger, vårt sortiment eller bare ønsker å møte en av våre kollegaer for sparring, innspill og tips, er du hjertelig velkommen til et av våre Showrom. Du finner oss i både Oslo, Stavanger og snart Trondheim.

Du finner også kontaktinformasjonen til Stig og resten av vårt team i Wienerberger Norge her.

LESS. En teglstein for fremtidens bygg

Ved å redusere materialforbruket med 15 % og brenne med sertifisert biogass reduserer vi CO2-utslippet i produksjonen med 70-90 %.

Slik har vi skapt fremtidens CO2-sparende teglstein.