Teglsteinen fremhever byggestilen og arkitekturen i Christiansfeld

Den gamle skole, Messing

En gul teglstein er ikke bare gul. Det vet Luplau & Poulsen Arkitekter bedre enn noen.

Til oppføring av fire nye tomannsboliger i det Unesco-fredede Christiansfeld var det avgjørende å finne teglstein med den helt riktige gule fargen som kunne matche de historiske omgivelsene.

Christiansfeld i Sør-Jylland,. Danmark, er en godt bevart kulturperle med sine ikoniske gule teglsteinshus, røde tak og brosteinsbelagte gater. Så godt bevart at byen i 2015 kom på UNESCOs liste over verdensarven som det sjuende stedet i Danmark.

Å renovere og bygge nytt i et bevaringsverdig område stiller store krav til arkitekturen og bygningsmaterialene. Det var også tilfellet da Luplau & Poulsen Arkitekter skulle oppføre 29 boliger ved Christiansfeld Gamle Skole. Den tidligere gamle gutteskolen består nå av tre fredede hus som er renovert og gjort om til boliger, og fire nye tomannsboliger.

- Prosjektet har hatt stor oppmerksomhet, og det var et bastant krav om at byggene måtte tilpasses byen. Vi har skjelt mye til hvordan resten av byen ser ut, og derfor var det viktig å finne teglstein med den helt riktige gule fargen til de nye husene, forklarer Vibe Kragholm Knudsen, arkitekt hos Luplau & Poulsen Arkitekter

Den riktige gule teglsteinen til Christiansfeld

Valget falt på Egernsund Wienerbergers bløtstrøkne teglstein EW0470 Messing, som er en varmgul teglstein med en overflate nyansert av sort forstøvning.

- Vi lagde en prøvemur, slik at vi kunne se teglsteinen i en større sammenheng. Vi valgte den fordi teglsteinen blender veldig godt inn i den konteksten den er i, og den passer godt inn i både farge og overflate, sier Vibe Kragholm Knudsen og fortsetter:

- Vi har lyktes med en moderne fortolkning av Christiansfeld, og teglsteinen har en stor del av æren for at byggene er blitt vellykket. Den gule teglsteinen har en helt spesiell farge, struktur og patina som passer til de gamle husene som står rett ved siden av de nye boligene.

© Egernsund Wienerberger A/S

Utvikling av teglstein til nybygg i eldre kontekst

Teglsteinen EW0470 Messing er det opplagte valget når det skal bygges nytt i en eldre kontekst. Det gleder derfor også Rikke Ask, arkitekt og produktutvikler i Egernsund Wienerberger, at den gule teglsteinen blir brukt som tiltenkt.

- Vi er utrolig stolte av å levere teglstein til byggene i Christiansfeld og å se teglsteinen vår i så fint selskap. Å lage en teglstein som gjør det mulig å matche konteksten når du bygger nytt, er akkurat det vi forsøkte på. Messing er laget for å passe inn i allerede eksisterende bymessige sammenhenger hvor det fortsatt er behov for å bygge gult, og hvor det er viktig at fargen matcher de eldre bygningene. Det er veldig moro nå arkitektene også ser meningen med det.

Det ligger mange timers arbeid og planlegging bak utviklingen av den gule fargen. Det gamle, gule hovedkvarteret til DSB som ligger på hjørnet ved Kongens Have i København, har blant annet vært inspirasjonskilde for teglsteinen.

- Det er en vanlig gul teglstein som vi har gitt et sort slør. Den er inspirert av de gamle gule teglsteinene vi ser overalt. Teglstein som har tatt til seg tidens sot og elde. Den sorte nyansen er tenkt å dempe den gule fargen tonemessig et hakk ned, forklarer Rikke Ask.

Den Gamle Skole, Messing

Når teglsteinen fremmer arkitekturen

Ifølge Rikke Ask er teglsteinens viktigste oppgave å fremme arkitekturen, slik at bygningen taler sitt eget språk:

- Teglsteinen skal støtte oppunder arkitektens arbeid, slik at det ikke er selve teglsteinen som stjeler all oppmerksomheten, men det samlede arkitektoniske uttrykket. Det har vært viktig for oss å gjøre noen med den gule fargen, slik at den sklir inn i den bynære konteksten og ikke står og skriker.

Det er også en av årsakene til at Luplau & Poulsen Arkitekter, i samarbeid med Kolding Kommune, statsarkitekten og Domea valgte teglsteinen Messing.

- Det aller viktigste er at teglsteinen ikke skriker: ’Her står jeg, jeg er helt ny’. Det er noe man kan oppleve noen ganger når det bygges nytt i en by. Det kan du ikke her. Teglsteinen følger tradisjonene i Christiansfeld, og jeg er veldig fornøyd med resultatet, sier Vibe Kragholm Knudsen.

Byggestilen fastholdes i Christiansfeld

Det er ikke bare den gule fargen på teglsteinen arkitektene har vært opptatt av. Det var også viktig at de nye tomannsboligene fikk det helt riktige uttrykket som matcher arkitekturen i Christiansfeld.

- Det er mange detaljer som vi har fokusert på rent arkitektonisk for å finne den helt riktige byggestilen. Teglsteinen går helt ned til bakken fordi husene i byen ikke har store sokler. Det er laget et flott murverk lagt i recess ved vinduene. Den lysegrå fugen gir huset en farge som passer inn i konteksten. De nye husene har også den karakteristiske hellingen på taket, røde taktegl og skorsteiner, avslutter Vibe Kragholm Knudsen.

Den Gamle Skole, Messing

Informasjon om Boliger ved Christiansfeld Gamle Skole

Prosjektets navn: Boliger ved Christiansfeld Gamle Skole
Arkitekt: Luplau & Poulsen Arkitekter
Produkt: EW0470 Messing
Oppført: November 2020

_______

Nysgjerrig på EW0470 Messing?

Dykk ned i den varmgule teglsteinen som er det opplagte valget når du skal bygge nytt i en eldre kontekst. Teglsteinen finnes både som en tradisjonell bløtstrøken teglstein og i en mer miljøvennlig LESS-utgave.

Læs mere her.

Teglstein til renovering?

Trenger du sparring om teglstein som er utviklet spesielt for renoveringsprosjekter?

Kontakt vår salgsavdeling.

Ønsker du inspirasjon i innboksen din?

Få tilsendt nyhetsbrevet vårt og hent inspirasjon i våre referanser og produkter.

Abonner nå.