Kobber-teglstein får nybygg til å passe perfekt inn i historisk kvartal

Teglstein renovering Falkoner Alle EW0466 Kobber

På Falkoner Allé i København bygger et toppmoderne bygg bro mellom gammelt og nytt.
Det kommer av at bygningens teglstein er designet slik at de passer inn med gatens eldre eiendom.

Hvordan får man et toppmoderne boligbygg til å passe inn i et historisk kvarter? Det var oppgaven som arkitektene fra Mangor & Nagel skulle løse da de gikk i gang med designprosessen til det unike bygget.

Nominert til Brick Award 2022.

Boligprosjektet som består av 14 boliger til flyktninger skulle bygges på den historiske gaten Falkoner Allé på Frederiksberg i København, Danmark. Gaten er kjent for klassiske eiendommer fra det forrige århundreskiftet, og kravet til det nye bygget var at det skulle være tro mot den historiske atmosfæren. Det krevde ekstra oppmerksomhet til design og materialevalg, når nytt skulle møte gammelt.

Gamle håndverkstradisjoner avspeiler seg i murverket

Idag er boligprosjektet ferdig, og flere anmeldere innenfor arkitektur i Danmark roser eiendommen for å bygge bro mellom nytt og gammelt.

Det er fasaden på bygningen som fremheves med klassisk rød teglstein og dekorative relieffer, som matcher soklene på de eldre eiendommene i området.

Mellom første og andre etasje kompletteres mønsteret elegant med et bånd av vertikalt vendte stein. Det er også tenkt inn detaljer rundt vinduene. Her løper en smal vertikal linje av halve teglstein som er fremhevet og skaper et vakkert mønster.

De dekorative detaljene er inspirert av gamle danske håndverkstradisjoner og byggeskikk. Og gjør at bygningen passer inn i området.

Emilie Fenhann, Arkitekt hos Mangor & Nagel forteller:

- Hos Mangor & Nagel jobber vi ut fra gode danske håndverkstradisjoner. Det gir en verdifull og holdbar arkitektur, og gjør at nybygg passer inn i historiske omgivelser.

Teglstein og fuger gir bygningen patina

Det er ikke bare murverkets fine detaljer som får bygget til å passe inn med omgivelsene. Teglsteinen EW0466 Kobber er utviklet og designet slik at den passer inn med teglfasadene på eldre bygg. Noe den absolutt gjør til nabobyggets teglfasade, på De Døves Kirke, som har stått på nabogrunnen siden 1904.

EW0466 Kobber

En rød bløtstrøken teglstein med en overflate nyansert av svart forstøvning. Kobber er inspirert av de eldre bygningene med røde, klassiske teglstein i byene våre, og som har tatt til seg tidens sot og elde. Derfor er Kobber det opplagte valget når det skal bygges nytt i en eldre kontekst.

Ifølge de involverte i prosjektet var det avgjørende at teglsteinen lignet kirkens. Men det var en utfordring fordi kirken har stått der i over 100 år, og har blitt farget av vind, vær og røyk.

Valget falt derfor på den nyutviklede teglsteinen EW0466 Kobber.

"Med den skarpe og asymmetriske form på den ene siden ser det ut som et nybygg, hvor teglsteinens nøye utvalgte, rødbrente og skiftene nyanse, samt mønster gjør det mulig for bygningen å gli ubemerket inn blant de historiske eiendommene. Falkoner Allé 118 er et godt eksempel på en bygning som passer inn blant omgivelsene, samtidig som den har et moderne preg."

Emilie Fenhann
Arkitekt hos Mangor & Nagel

Teglsteinen kjennetegnes av sin dype røde farge og mørke overflate som er skapt med naturlige fargepigmenter. Kobber-mursteinen er opprinnelig utviklet til renoveringsprosjekter, som skal passe inn til eldre bygninger.

Ingen av teglsteinene er lik hverandre. Den brendte røde fargen gir dem et snev av patina, som gjør at de ligner kirkens hundre år gamle teglstein.

Til teglsteinen har det blitt valgt ut en særegen mørk fuge som gir hele bygget et preg av aldring og slitasje.

Bygningens form passer til omgivelsene

Hensynet som tas til omgivelsene vises tydelig i bygningens form.

Ut mot gaten er bygget seks etasjer høyt og følger derfor byggene i de øvrige eiendommene. Og ut mot gården skråner taket helt ned til tredje etasje. Det gjør den fordi her ligger det en eldre villa på ett plan – Falkonergården – som i dag er gjort om til en barnehage. Det hadde blitt for bombastisk hvis høydeforskjellen på det nye bygget og Falkonergården var fem etasjer. Med et skråtak utjevnes forskjellen og overgangen blir mer harmonisk.

Dette er Emilie Fenhann helt enig i. For henne er bygningen et klassisk eksempel på en ”Mangor & Nagel-bygning” og avslutter:

- Med den skarpe og asymmetriske form på den ene siden ser det ut som et nybygg, hvor teglsteinens nøye utvalgte, rødbrente og skiftene nyanse, samt mønster gjør det mulig for bygningen å gli ubemerket inn blant de historiske eiendommene. Falkoner Allé 118 er et godt eksempel på en bygning som passer inn blant omgivelsene, samtidig som den har et moderne preg.

Informasjon om Falkoner Allé

Prosjektets navn: Falkoner Allé 118
Arkitekt: Mangor & Nagel A/S
Produkt: EW0466 Kobber
Oppført: 2019
Award: Nominert til Brick Award 2022

Prøv visualiseringsverktøyet vårt

Lek med teglsteinenes uttrykk med forskjellige forbandt og fugefarger. Du kan også blande de forskjellige teglsteinene.

Trenger du innspill til valg av teglprodukter?

Så er du hjertelig velkommen til å kontakte våre ansatte. De står klare med gode råd og masse inspirasjon.