LESS-teglstein skaper detaljrike fasader i Bellakvarteret

Teglstein: EW0450 Jern - EW0449 Kul - EW0447 Flint | Bellakvarteret, Danmark

Illustration: Urban Agency | Bellakvarter Projektselskab A/S

Det ble satset på både bærekraft og spennende detaljer i murverket i Bellakvarteret i København. Der pryder vår CO2-sparende teglstein, LESS, to splitter nye boligbygg som akkurat tok form, med jordnære fargenyanser, velvalgte mørtelfarger og detaljer i murverket.

Sentralt i Ørestad, København, har et nytt og bærekraftig kvarter skutt opp rundt Bella Center Copenhagen. Våre teglstein har funnet veien til fasadene i Bellakvarteret som har blitt forvandlet til en levende bydel med boliger, butikker og grønne områder, og som gir plass til boligområder rett ved den pulserende konferansedestinasjonen.

Med Bellakvarterets Projektselskab som prosjektutvikler og V8 Construction som totalentreprenør, skyter et hav av klassiske teglsteinsbygg opp i området, inkludert boligbyggene Bella 3N og Strunges Hus, som vi i Wienerberger har levert CO2-sparende teglstein til.

Valget falt på vår LESS-teglstein som har gjort det mulig å forene designmessige visjoner med bærekraftige fordeler. Det uttaler atelieret Urban Agency som, sammen med Sangberg Arkitekter, har tegnet prosjektene.

"Ettersom bærekraft i forbindelse med Bellakvarteret er i høysetet, har det vært viktig dels å skape robuste bygninger av høy kvalitet som holder i mange år, og dels å velge grønnere materialer. Her bidrar LESS-teglsteinene til å utgjøre en forskjell, og i samarbeid med Wienerberger fant vi frem til de helt riktige fargene som gir det ønskede uttrykket."

Thomas Walcher
Prosjektleder, Urban Agency

Teglstein bidrar til bærekraftig sertifisering

Bellakvarteret er utviklet og oppført med stort fokus på bærekraft. Faktisk er hele området miljøsertifisert på forhånd med DGNB Gull, og de grønne tiltakene gjennomsyrer ikke minst materialvalget i kvarterets to nye boligbygg, forteller prosjektleder Thomas Walcher fra Urban Agency:

- Ettersom bærekraft i forbindelse med Bellakvarteret er i høysetet, har det vært viktig dels å skape robuste bygninger av høy kvalitet som holder i mange år, og dels å velge grønnere materialer. Her bidrar LESS-teglsteinene til å utgjøre en forskjell, og i samarbeid med Wienerberger fant vi frem til de helt riktige fargene som gir det ønskede uttrykket. Et viktig hjelpemiddel i denne forbindelse var forskjellige prøvemurer for å komme frem til det endelige valget av teglstein og fuger.

På den måten støtter de valgte teglsteinene opp om at både Bella 3N og Strunges Hus etter planen oppnår DGNB Gull-sertifiseringer nå hvor boligene står klare. Vår arkitektrådgiver Janus Steenberg supplerer:

- De to nye boligbyggene er et fint eksempel på hvordan vår teglstein LESS reduserer klimaavtrykket, uten at det er nødvendig å endre kravene til design. Det er ikke uten grunn at vi tilbyr LESS-sortimentet i mange forskjellige fargevarianter, som gjør det mulig å velge en mer bærekraftig teglstein som passer perfekt til hvert enkelt prosjekt.

Murverksdetaljer sikrer individualitet

Felles for de to boligbyggene er, som det også er beskrevet i lokalplanen, at de er utført i jordnære fargenyanser. Dette skaper en rød tråd mellom bygningene som samtidig skiller seg ut fra hverandre:

- Takket være materialvalget og jordfargene skapes en sammenheng både mellom de to bygningene og i hele kvarteret. Samtidig står bygningene sterkt som frittstående bygninger med hvert sitt selvstendige designkonsept som bidrar til å gjøre det enklere å orientere seg i byrommet, forklarer Thomas Walcher.

Han tilføyer at bygningenes individualitet er skapt med enkle virkemidler og detaljer av teglstein:

- Teglsteinene spiller en viktig rolle når det gjelder boligenes fasadedesign, hvor vi har jobbet med klassiske murverksdetaljer og varierende mørtelfarger som gir et levende og eksklusivt uttrykk. Derfor er det ikke bare valgt en CO2-sparende teglstein, men også lagt vekt på å velge et produkt av høy kvalitet og til en fornuftig pris, slik at det passer inn i budsjettrammen.

Lek med teglstein og mørtel skaper spill

De flotte murverksdetaljene kommer blant annet i spill ved Bella 3N som rommer 101 boliger og tre næringslokaler fordelt på ca. 8050 kvadratmeter. Som en hyllest til klassiske teglsteinsbygg, har vinduene blitt innrammet og framhevet med mange detaljer via en lys grå teglstein i varianten EW0450 Jern LESS.

Vår svarte teglstein EW0449 Kul LESS skaper en mørk base, som har fått selskap av to mørke nyanser av mørtel, inkludert en helt svart og en antrasittgrå, og det har gitt variasjon i teglsteinfeltene. Den mørke basen som utgjør den nederste delen av bygget, får dermed en kontrastfylt topp, fordi den øverste delen av bygningen ble udtørt i lys betong med aluminiumslameller.

Strunges Hus er et mindre bygg med et omfang på ca. 5300 kvadratmeter og 81 boliger. Her har arkitekten valgt vår lyse teglstein EW0447 Flint LESS. Denne kombineres igjen med EW0450 Jern, og dermed ble alle vindusfeltene fremhevet med en tynn ramme som er trukket ut av fasaden. I dette tilfellet bidro en lys mørtel til å binde sammen murverket og skape kontrast til de mørke teglsteinfeltene.

Kompetent sparring om teglstein

Vårt gode samarbeid med både totalentreprenør og arkitekt i Bellakvarteret ble innledet allerede med Trierhuset, eller med andre ord Bella 5, hvor 135 boliger allerede står klare og er fullt utleid. At samarbeidet omfatter flere prosjekter bidro til å skape en god synergi og effektivitet.

- Som arkitekter er det viktig for oss med kontaktpersoner som kan hjelpe med konkrete og seriøse tilbakemeldinger, og her er Wienerberger en kompetent sparringspartner som har vært veldig behjelpelige med å sikre at teglsteinløsningene lar seg gjennomføre rent teknisk og er relativt enkle å utføre, forteller Thomas Walcher og tilføyer at det dessuten har vært givende å besøke vårt showroom og oppleve teglsteinene med egne øyne.

Også fra vår side er samarbeidet verdsatt. Janus Steenberg avrunder:

- Våre prosjekter i Bellakvarteret har vært preget av god og kontinuerlig dialog med både arkitekten og ikke minst V8 Construction. Det har vært en fornøyelse å samarbeide med partnere som bringer gode ideer til bordet og samtidig har øye for de viktige detaljene.

Prosjektnavn: Bella 3N og Strunges Hus
Arkitekt: Urban Agency (indledningsvist Sangberg)
Produkt: EW0450 Jern (LESS), EW0449 Kul (LESS), EW0447 Flint (LESS)
Oppført: 2021-2023

BREEAM - brochure mock-up

Slik bidrar vi til BREEAM-NOR

Behov for dokumentasjon til ditt BREEAM-NOR-bygg?

Se hvordan våre produkter bidrar til ordningen og bestill vår dokumentasjonspakke for BREEAM-NOR her.

LESS. En teglstein for fremtidens bygg

Ved å redusere materialforbruket med 15 % og brenne med sertifisert  biogass reduserer vi CO2-utslippet i produksjonen med 70-90 %.

Slik har vi skapt fremtidens CO2-sparende teglstein.

Nysgjerrig på hvordan vi jobber med klima og miljø?

Wienerberger har stort fokus på å redusere CO2-avtrykket.

Ønsker du inspirasjon i innboksen din?

Abonner på nyhetsbrevet vårt og hent inspirasjon i våre referanser og produkter.