Et av Nord-Norges mest moderne kontorbygg er kledd med vår tradisjonelle teglstein

Teglstein: Pagus Grijs zwart Iluzo | Bodø Innovation Gate

Det markante kontorbygget i Bodø sentrum er noe utenom det vanlige. Med høyteknologiske og grønne løsninger, anses kontorbygget på Firkanten som det mest moderne kontorbygget i Nord-Norge. Som verdens nordligste BREEAM-NOR excellent-sertifiserte næringsbygg, er det ikke rart at bygget kalles for Bodø Innovation Gate (BIG). Arkitektene ønsket en tung og robust fasade, og gikk for en tradisjonell teglstein med varmgrå farge.

Det innovative kontor- og næringsbygget i Bodø ble ferdigstilt sommeren 2020. Byggherre Hundholmen Byutvikling ønsket at BIG skulle skape et arbeidsmiljø hvor kreative mennesker får jobbe med innovative personer i et stimulerende miljø. Det er arkitektkontoret Nordic Office of Architecture som tegnet det 7200 kvadratmeter store bygget, mens Hent AS var totalentreprenør.

Tung og robust teglsteinsfasade

Kontorbygget, som ligger sentralt til ved innkjøringen til Bodø sentrum, har hatt fokus på en helhetlig og langsiktig tenkning. Arkitektenes visjon var å skape et moderne kontorbygg av høy kvalitet, og valgte å kle fasaden med tradisjonell håndbanket teglstein. Teglfasaden var et nøye utvalgt materiale som understreker BIGs sterke identitet. Det var spesielt teglens egenskaper og kvaliteter i form av lang levetid og lave vedlikeholdskostnader, som arkitektene vektla i sitt materialvalg.

- Teglstein er et robust og vedlikeholdsfritt materiale av høy kvalitet med lang levetid. Det er også et estetisk fint materiale med mange muligheter, som passert fint til BIG og er i tråd med vår visjon for utvikling av prosjektets område i Bodø, forteller Hossam Gadalla, prosjektansvarlig arkitekt hos Nordic Office of Architecture.

Tove Narvestad, teknisk sjef i Wienerberger, forteller om tegltypen:

- Til kontorbygget BIG på Firkanten leverte vi en håndbanket tegltype som heter Pagus Grijs zwart i Iluzo-formatet 238 x 88 x 48 mm. Teglsteinen har en nydelig varmgrå farge med flott spill. Formatet er lavere og smalere enn tradisjonell håndbanket tegl, som gir et elegant uttrykk. Et smalere format gir også lavere vekt/m2 fasade, noe som er positivt i et bærekraftperspektiv.

Det lavere formatet var også noe arkitektene likte spesielt godt.

- Vi likte Pagus Grijs zwart som Iluzo på grunn av dens format. Den har et litt lavere og lengere format enn en tradisjonell teglstein. I tillegg har teglfasaden en tiltalende farge med minimale fuger på maks 8 mm i en lysegrå farge for å beholdet et lyst uttrykk på bygget, sier Gadalla, og tilføyer:

- Teglen har en patinering som vi likte godt. Vi ønsket at fasaden skulle være litt "tung" og at bygget skulle stå stabilt på hjørnet av tomten.

"Teglsteinen fra Wienerberger bidro inn i henting av poeng i BREAAM NOR sertifisering som handler om Robust konstruksjon (Mat 05). Robusthet og lang levetid er viktig i et bærekraftperspektiv for at bygget kan stå vedlikeholdsfritt i mange generasjoner."

Hassam Gadalla
Prosjektansvarlig arkitekt hos Nordic Office of Architecture

Verdens nordligste BREEAM-NOR Excellent-sertifiserte bygg

I tett samarbeid med byggherre har arkitektene arbeidet med innovative og miljøvennlige løsninger. Bodø Innovation Gate siktet først mot sertifiseringsnivå Very Good, men da prosessen startet så utbyggerne at prosjektet hadde naturlige fordeler og hevet ambisjonsnivået til BREEAM-NOR Excellent.

BIG-bygningen ble dermed verdens nordligste BREEAM-NOR Excellent-sertifiserte bygg. For byggherre Hundholmen Byutvikling handlet bærekraftsambisjonene mye om å sette byggeprosjektet på kartet ved å bevise at “lille Bodø” langt oppe i nord også får det til.

Gadalla fremhever teglsteinens betydning i forbindelse med materialvalg og poengsum i BREEAM-NOR:

- Teglsteinen fra Wienerberger bidro inn i henting av poeng i BREAAM NOR sertifisering som handler om Robust konstruksjon (Mat 05). Robusthet og lang levetid er viktig i et bærekraftperspektiv for at bygget kan stå vedlikeholdsfritt i mange generasjoner.

Mat 5 Robust konstruksjon er et emne under kategorien materialer i BREEAM NOR sertifiseringen. Målet med kategorien er å sikre ansvarlige innkjøp av materialer med lav miljøpåvirkning gjennom livsløpet, inkludert utvinning, bearbeiding, produksjon og resirkulering.

Vi leverer egne BREEAM-NOR dokumentasjonspakker

Som tegleverandør jobber vi for en sirkulær fremtid med fokus på CO2-reduksjon, samt mer gjenbruk og resirkulering. Vi leverer teglstein som kan påvirke BREEAM-kriteriene med riktig dokumentasjon.

For å gjøre sertifiseringsprosessen til kundene enklere har vi, i samarbeid med Rambøll, utviklet en dokumentasjonspakke med all relevant produktdokumentasjon man trenger til en BREEAM-NOR-sertifisering.

- Våre produkter teglstein og bekledningstegl bidrar positivt til BREEAM-NOR sertifisering, fordi tegl er et robust, fuktbestandig materiale med lang holdbarhet og minimalt vedlikehold, laget av naturlige materialer som leire, sand og vann. Svinn i produksjon, både fra leire og brente utsorterte varer resirkuleres tilbake i prosessen ved våre teglverk, avslutter Narvestad, som også er vår BREEAM-konsulent.

FAKTA om BIG på firkanten:

Prosjektets navn: Bodø Innovation Gate (BIG)
Arkitekt:Nordic Office of Architecture
Teglstein:Pagus Grijs zwart (Iluzo-formatet)
Oppført: 2020

Nysgjerrig på vår håndbanket tegl?

Vi leverer håndbanket tegl i mange forskjellige farger.

Få inspirasjon her

Slik bidrar vi til BREEAM-NOR

Behov for dokumentasjon til ditt BREEAM-NOR-bygg? Se hvordan våre produkter bidrar til ordningen og bestill vår dokumentasjonspakke for BREEAM-NOR.

Les mer her