Naturlig fargepalett på teglfasadene til Saltakshusene i Leangenbukta

Bricks: EW2166 Sisteron - EW0466 Kobber | Saltakshusene, Leangenbukta

I Leangenbukta i Trondheim utvikles det nye boligområder, med nærhet til både by og natur. Saltakshusene er et av dem, der arkitektene hos Pir II AS ønsket et naturlig fasademateriale som passet godt inn i den historiske konteksten til området. For å oppnå dette og skape spill i fasadene, har vi levert to tegltyper i en naturlig fargepallett.

Det nye boligområdet Leangenbukta på Lade i Trondheim er under full bygging. For å skape variasjon i bebyggelsen er det benyttet forskjellige arkitekter til de tre byggene i Leangenbukta. Vi har levert teglstein til to av Saltakshusene (bygg K og L) som arkitektkontoret Pir II AS står bak, på vegne av byggherre Koteng Jenssen AS.

Pir II AS har vært opptatt av å utnytte tomtas unike beliggenhet ved Leangenbukta, der boligområdet trapper seg ned fra en bymessig bebyggelse langs hovedgatene på den øvre delen av tomta, til en lav og mer åpen struktur mot kulturlandskapet på nedre del.

"Tegl er et fasademateriale med lange tradisjoner, som fås i en naturlig fargepalett. Tegl står seg godt i kombinasjon med trekledning, og den fremstår heller ikke som et fremmedelement i en historisk kontekst. Det var også et ønske fra byggherre å velge solide fasadematerialer, med lave vedlikeholdskostnader."

Trond H. Hegvold
Arkitekt hos Pir II AS

Teglstein med et naturlig spill

Leangenbukta ligger i grensen mellom by og natur, i en historisk kontekst med gamle Leangen gård som nærmeste nabo. Saltakshusene skiller seg fra dagens boligblokker med de skrå takflatene som gir bygningene særpreg og som bidrar til å slippe sol og lys inn i uteområdene. Arkitektene ønsket en palett av naturlige farger og fasadematerialer, og endte derfor opp med å velge teglstein som hovedmateriale til to av husene.

Det var flere grunner til at arkitektene ønsket å kle fasadene med teglstein

- Tegl er et fasademateriale med lange tradisjoner, som fås i en naturlig fargepalett. Tegl står seg godt i kombinasjon med trekledning, og den fremstår heller ikke som et fremmedelement i en historisk kontekst. Det var også et ønske fra byggherre å velge solide fasadematerialer, med lave vedlikeholdskostnader, forteller Trond H. Hegvold, arkitekt hos Pir II AS.

Hegvold utdyper valg av teglstein:

- Vi ønsket tegl med naturlige fargevariasjoner for å få spill i fasadene. Det var også ønskelig med en steintype som ikke fremstod for glatt og industriell. Fargene er valgt i samspill med omkringliggende planlagt bebyggelse.

Til Saltakshusene har vi levert tegltypene EW2166 Sisteron og EW0466 Kobber.

Tove Narvestad, vår tekniske sjef, forteller om tegltypene:

- Sisteron er en lys varmgrå bløtstrøken teglstein med hvite og mørkegrå nyanser. Det er en teglstein fra den franske serien, oppkalt etter franske byer og er inspirert av sand, steiner på stranden og gylne enger. Den andre tegltypen, Kobber, er en rød bløtstrøken teglstein med en overflate nyansert av forsiktig, svart fargespill. Tegltypen er inspirert av de eldre bygningene med røde, klassiske teglstein i byene våre, og som har tatt til seg tidens patina. Derfor er Kobber et godt valg når det bygges nytt i en eldre kontekst som passer godt til Leangenbukta.

Kombinerer tegl med kledning i tre

Under utformingen av Leangenbukta har innslag av tegl og tre vært en rød tråd gjennom alle tre byggene. På Saltakshusene er fasadene og takflatene i teglstein, kombinert med tre som gir et solid uttrykk.

- Hele bebyggelsen er planlagt i en kombinasjon av tegl og trekledning i dempede, naturlige farger, med ønske om å skape balanse mellom harmoni og variasjon. Teglen er murt i vilt forbandt for å understreke de horisontale linjene. Dette gjør det også enklere å tilpasse rundt åpninger i fasaden, forteller Hegvold.

Åpningene består blant annet av store vindusflater og romslige balkonger for å skape variasjoner i fasaden. De skrå takflatene er med på å gi spennende og unike boliger, med god utsikt ut mot fjorden.

Prosjektets navn: Saltakshusene, Leangenbukta
Arkitekt:Pir II AS
Eier og byggherre: Koteng Eiendom
Teglstein: EW2166 Sisteron og EW0466 Kobber

Interessert i vårt produktsortiment av teglstein?

Vi leverer teglstein i mange forskjellige farger og formater.

Ønsker du å få inspirasjon direkte til innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og bli inspirert av våre referanseprosjekter og produkter.