Teglsteinsboliger med moderne arkitektoniske detaljer

Brick: EW2207 Rød Mørk | Store Ø, Denmark

Røde teglstein kan være ekstra spennende å bygge med, spesielt hvis man har sans for spennende detaljer. Det er nettopp tilfellet i et 24 000 kvm stort boligbygg på Store Ø på Amager, Danmark. Her har byggherre og arkitekt jobbet med detaljene ved bruken av den røde teglsteinen fra Wienerberger med røde fuger utvendig, og lyse fuger inn mot gårdsmiljøet.

Et stort boligbygget på ”Store Ø” på Amager skal romme 208 boliger på 24 000 kvm i varierende størrelser. Arkitekturen er preget av forskjellige grep som gir et detaljert, moderne uttrykk.

De røde teglsteinene fra Wienerberger er oppført med røde fuger på utvendig, men har lyse fuger inne mot gårdsmiljøet. Dermed har den utvendige fasaden et litt roligere uttrykk som til gjengjeld bidrar til å understreke detaljene som arkitekten Holscher Nordberg Architecture And Planning A/S har innarbeidet i det store bygget.

Forskjellige uttrykk med samme teglstein

De murte rammene rundt inngangspartiene er enda et detaljinntrykk. På byggets utvendige fasade er sorte vindusrammer og sorte balkonger med klart glass som understrekes av den rolige røde fasaden. Innvendig i gårdsmiljøet er det til gjengjeld tilstrebet et mer rått look med lyse fuger mot de røde teglsteinene. De sandfargede fugene spiller flott sammen med den samme røde teglsteinen og anodiserte vinduene samt galvaniserte balkonger.

Murerne har dessuten kost seg med å mure opp benker langs husveggen inne i gårdsmiljøet, og det gir en naturlig og lun sitteplass i solen. Bygget spiller dermed på to strenger, hvor det ut mot omverden fremstår som et stilfullt og rolig bygg, og inn mot gårdsmiljøet spiller opp med liv fra bebyggelsen med en råere stil. Likevel henger bygget stilmessig flott sammen, pga. den samme, røde teglsteinen som går igjen på begge sider.

Et område i stor utvikling

Bygget er et uttrykk for utvikling av enda et av Amagers gamle industriområder. ”Store Ø”, arealet mellom Lindgreens Allé, Holmbladsgade og Strandlodsvei i den nordøstlige enden av Amager, blir til gjengjeld mange boliger rikere.

Prosjektet på ’Store Ø’ omfatter oppføring av cirka 24 000 kvm i varierende antall etasjer til 208 private familieboliger, 27 private ungdomsboliger, 13 kommunale familieboliger og 40 kommunale ungdomsboliger samt fem mindre næringslokaler på gateplan. I tillegg etableres ca. 7500 kvm kjeller, primært til parkering og boder.

Store Ø fakta

Totalentreprenør: Cph Construction A/S
Arkitekt: Holscher Nordberg Architecture And Planning A/S
Landskapsarkitekt: Kragh & Berglund Landskabsarkitekter A/S
Produkt: EW2207 Rød Mørk
Byggeperiode: November 2018 – Mai 2021

Nysgjerrig på røde teglstein?

Utforsk alle teglsteinene våre i røde nyanser.

Inspirasjon rett i innboksen din

Abonner på nyhetsbrevet vårt og få inspirasjon om produkter, prosjekter og andre tiltak direkte i innboksen din.

Abonner her