Strandholmen utført med en CO2-sparende, lys teglsteinsfasade

Brick: EW0109 Hvid Marmor | Strandholmen, Norway

Strandholmen boligprosjekt tilbyr sjøutsikt, komfort og rolige omgivelser, og er utført med et holdbart og CO2-sparende teglsteinsmateriale som passer godt sammen med området. Etter en nøye prosess endte Adapt Arkitekter opp med en lys tegltype som skaper en rolig enkelhet i fasaden. I tillegg til teglsteinens tradisjonelle egenskaper, er CO2-utslippet til LESS-tegltypen redusert markant.

Boligprosjektet Strandholmen består av tre bygg, plassert idyllisk langs vannkanten i Holmestrand med gangavstand til strand, brygge, Holmestrand stasjon og alle byens fasiliteter. Det er Adapt Arkitekter som har tegnet byggene på vegne av oppdragsgiver og byggherre Seltor Bolig AS og Bane Nor Eiendom.

Lys teglsteinsfasade med rolig spill

Under utformingen av fasadene ønsket Adapt Arkitekter å bruke et solid materiale i fasaden, og de var på flere befaringer for å finne det riktige materialet. Etter en nøye prosess endte de opp med å velge teglstein som hovedmateriale i fasaden.

- Både vi og byggherre hadde et ønske om å bygge med teglstein. Det er et veldig fint materiale som fremstår solid og flott, og som henger godt sammen med omgivelsene ut mot sjøen og den kjente, dominerende fjellveggen i bakgrunnen. I tillegg ønsket vi at de tre ulike bygge skulle oppleves som en helhet, forteller Roar Svendsen, daglig leder hos Adapt Arkitekter. Han tilføyer:

- Vi er veldig fornøyde med å kunne velge teglstein fordi det er et så robust materiale som tåler å stå ubehandlet år etter år.

Da Adapt Arkitekter skulle velge den perfekte tegltypen var det viktig å finne den riktige fargebalansen i uttrykket.

- Vi ønsket tre lyse bygg som ikke var for lyst og for kaldt, men heller ikke for grått og dominerende. Det var viktig å finne en tegltype som hadde et litt varmt fargespill i seg, og vi endte til slutt med tegltypen Hvid marmor fra Wienerberger, understreker Svendsen.

EW0109 Hvid marmor er en lys bløtstrøken teglstein som har en silkematt overflate og rolig spill i hvite og grå nyanser som gjør den til en elegant teglstein.

"Det er veldig positivt at tegltypen vi ønsket oss har disse CO2-sparende egenskapene. Det er et kjempeviktig bidrag at Wienerberger kan tilby et mer CO2-sparende telgsteinsalternativ, men som likevel ikke går på bekostning av estetikk og egenskaper."

Roar Svendsen
Daglig leder hos Adapt Arkitekter

Oppført med vår CO2-sparende serie av LESS-teglstein

I tillegg til tegltypens estetiske egenskaper, har Hvid marmor, som en del av vår serie med LESS-teglstein, noen CO2-sparende egenskaper. Tove Narvestad, vår tekniske sjef, forteller hvorfor denne teglsteinen er helt spesiell:

- Denne tegltypen er en del av vår CO2-sparende teglstein som brennes med biogass og benytter grønn strøm, i tillegg til et redusert materialforbruk. Steinen har nøyaktig samme format og utseende som en tradisjonell bløtstrøken teglstein, men den eneste forskjellen er at CO2-utslippet i produksjonen til LESS reduseres markant.

Adapt Arkitekter er opptatt av å bygge holdbare bygg med lang levetid. At tegltypen har et redusert CO2-avtrykk, er derfor en stor bonus.

- Det er veldig positivt at tegltypen vi ønsket oss har disse CO2-sparende egenskapene. Det er et kjempeviktig bidrag at Wienerberger kan tilby et mer CO2-sparende telgsteinsalternativ, men som likevel ikke går på bekostning av estetikk og egenskaper, forteller Svendsen.

Brick: EW0109 Hvid Marmor | Strandholmen, Norway

Enkelhet i fasaden

De lyse teglfasadene er murt med en matchende lys fuge som gir et rent og helhetlig uttrykk. Adapt Arkitekter har arbeidet med å skape en enkelthet i teglfasaden, for at samspillet mellom de andre materialene skal harmonere godt.

- Det har vært viktig med en enkelhet i fasaden fordi det er så mye annet i fasadene som skal komme frem. Fasadene består av både innglasserte balkonger, områder med trekledning og ulike vindusformater. Den rolige og lyse teglfasaden gjør at alle materialene passer veldig fint sammen på en naturlig måte, og skaper en fin kontrast, forteller Svendsen.

Alle balkonger og takterrasser er utført i glass som bidrar til å slippe inn mest mulig lys og utsikt utover fjorden. De øverste etasjene er inntrukne med kledning i tre som fasademateriale.

- Mange av de som flytter inn i Strandholmen kommer som oftest fra eneboliger som er bygget i tre. Å bruke trekledning aktivt i samspill med teglstein gir en ekstra mykhet og tilhørighet til beboerne, avslutter Svendsen.

Prosjektets navn: Strandholmen i Holmestrand
Arkitekt:Adapt Arkitekter
Eier og byggherre: Seltor Bolig AS og Bane Nor Eiendom
Teglstein: EW0109 Hvid marmor LESS
Ferdigstilles: Høsten 2023/våren 2024

LESS. CO2-sparende teglstein for fremtidens bygg

Ved å redusere materialforbruket med 15 % og brenne med sertifisert biogass reduserer vi CO2-utslippet i produksjonen med 70-90 %. CO2-besparelsen i produksjonen av LESS dekker fase A3 i EPD’en.

Teglstein til nybygg?

Trenger du å sparre om teglstein som er utviklet spesielt til nybygg og andre prosjekter med spesielle krav til fargespill og estetikk?

Vil du ha inspirasjon rett i innboksen?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og hold deg oppdatert på produktene våre, referanser og masse mer.