Kunst i offentlige rom er noe helt annet enn kunst som vises i museer og gallerier. Det er kunst som skal fungere i dagliglivet – i møte med mennesker, natur og bruk over lang tid.
– Å lage kunst til offentlige rom stiller helt andre krav enn vanlige utstillinger. Her må man ta hensyn til at gressklipperen kommer, barn som klatrer, og ikke minst vær og vind. Det stilles høye krav til materialvalg – heldigvis, forteller Gullesen, og utdyper:
– Man kan jobbe med materialer som endrer seg over tid, men det er viktig å ha en bevisst tidshorisont for hvordan materialene eldes. Tegl er et perfekt materiale i så måte – det finnes så mye kunnskap om det, og det er et solid materiale med lang historie som tåler tidens tann. Som kunstner er det betryggende å vite at tegl vil holde like lenge som bygget selv. Det er ingen tvil om hvordan det vil klare seg, eller hvordan det vil se ut om 20 år.
Kunst i offentlig rom bidrar til å gi liv og identitet til steder vi ellers bare passerer – og skaper uventede møter mellom folk og kunst. For kunstnere gir det en annen type mulighet og utfordring enn tradisjonelle visningssteder, og her er institusjoner som KORO nødvendige.
– KORO spiller en helt sentral rolle i prosjekter som dette. De setter av midler til kunst i større statlige byggeprosjekter, og har et fagutvalg bestående av entreprenører, brukere, kunstnere og representanter for de som finansierer prosjektet, som kommuner og staten. De sørger for at kunsten vil passe til hvert prosjekt, sier Gullesen.
Prosjektene KORO støtter skal ikke bare utsmykke rom – de skal også bidra til å fortelle historier og gjøre kulturarv tilgjengelig på nye måter.
– Kunst i offentlige rom handler ikke bare om estetikk, men også om å formidle kultur og historie til et bredt publikum. Sverre Gullesens fasadekunst på Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana er et strålende eksempel på dette, hvor lydopptak fra starten av 1900-tallet omformes til en levende og fargerik fasade i bekledningstegl. KORO er glade for å gjennomføre slike prosjekter som gir nye dimensjoner til nasjonens kulturminner, avslutter Strand.