Urbant boligbygg utført med klassisk dansk teglstein

Brick: EW0465 Rød nuanceret | Skaret, Kolbotn (Norway)

Boligprosjektet Skaret er en del av et større fortettingsområde ved Kolbotn sentrum, og består av to bygg med til sammen 61 leiligheter. Code arkitektur AS ønsket et klassisk og urbant fasademateriale med assosiasjoner til industrien. Valget endte derfor opp med en av våre tradisjonelle røde teglklassikere. For å skape et spennende industrielt spill i fasaden har arkitekten tilføyet svarte ståldetaljer.

Område rundt Skaret på Kolbotn har de siste årene gjennomgått en sterk urbanisering hvor fortetting i samspill med gode, frodige uteområder som fletter boligutviklingen sammen, har stått sentralt. Med nærhet til både turterreng, Kolbotn torg og gangavstand til Kolbotn stasjon, har boligprosjektet blitt en grønn urbanitet med særdeles flott beliggenhet.

Leilighetsbyggene er tegnet av Code Arkitektur AS på vegne av oppdragsgiver og byggherre Solon Eiendom ASA. Totalentreprenør på prosjektet er Solid Entreprenør AS.

Teglstein som fremhever de frodige omgivelsene

Code Arkitektur AS ønsket å skape et nytt landskap som vokser frem mellom de to leilighetsbyggene som danner Skaret i Ormerudveien 8. Byggenes fasader trapper seg tilbake på en slik måte at byggets lune kroker, hjørner og terrasser danner et frodig boliglandskap.

For å understreke urbaniseringen av området ble teglstein valgt som hovedmaterialet. Anniken Hustad, sivilarkitekt i Code Arkitektur AS, forteller at de ønsket en teglsteinsfasade som fremhevet de grønne omgivelsene.

- I formen er det store variasjoner, hvor det i valg av teglstein var viktig med et klassisk og rent format som ville danne rolige og homogene flater som bygget opp under de etablerte sprangene i konstruksjonen og dets skyggespill. Teglen som er valgt er en typisk dansk rød tegl, hvor det røde i steinen i kombinasjon med et frodig grøntområde fremhever hverandre.

Den klassiske rødlige teglsteinen som Hustad beskriver, er tegltypen EW0465 Rød nuanceret

- Tegltypen EW0465 Rød nuanceret som er benyttet på Skaret er en bløtstrøken tegl i dansk format, med en tradisjonell dyp rødfarge med dempet fargespill. Den flotte rødfargen understreker byggenes industrielle uttrykk og gir fin farge og kontrast til omgivelsene, forteller Tove Narvestad, teknisk sjef i Wienerberger, og legger til:

- Teglstein er et robust og holdbart materiale med lang levetid i forhold mange andre tradisjonelle byggematerialer. Teglfasaden blir også bare vakrere med tiden, og krever ikke nevneverdig med vedlikehold. Med lang holdbarhet og lite vedlikeholdskostnader, er teglstein en solid løsning i et totaløkonomisk perspektiv.

"Tegltypen EW0465 Rød nuanceret som er benyttet på Skaret er en bløtstrøken tegl i dansk format, med en tradisjonell dyp rødfarge med dempet fargespill. Den flotte rødfargen understreker byggenes industrielle uttrykk og gir fin farge og kontrast til omgivelsene."

Tove Narvestad
Teknisk sjef i Wienerberger

En rød bløtstrøket teglstein med mørkere nyanser. Rød nuanceret er en klassisk rød teglstein med litt ekstra fargespill. Rød nuanceret fungerer godt alene, men også som en rolig kontrast til EW0492 Lava og EW0466 Kobber.

Samspillet mellom stål og tegl gir assosiasjoner til industrien

For å skape et spennende spill i fasaden har arkitektene tilføyet elementer og detaljer i svart stål. Alle leiligheter på Skaret har enten en terrasse eller balkong som rammes inn av en stålstruktur. Terrassenes mangfold skaper unike uteplasser for hver enkelt bolig, som illustrer en egen fjellhylle i boliglandskapet.

- Skaret er et prosjekt med en sterk egenidentitet som tilfører helheten i Ormerudveien noe annet, noe nytt og spennende. Blant elementene som gir byggene sitt unike preg er de svarte stål-pergolaene som rammer inn de private uteoppholdsarealene, og samspillet mellom stål og tegl gir assosiasjoner til industrien, forteller Hustad.

Hun legger til at de unike hagepaviljongene med ståldetaljer gir muligheten til etableringen av solseil, hengekøyer og klatreplanter, som sammen med lys og skygge vil skape spill og variasjon i fasadene.

FAKTA:

Prosjektets navn: Skaret på Kolbotn
Arkitekt:Code Arkitektur AS
Teglstein: EW0465 Rød nuanceret

Nysgjerrig på vår teglstein?

Vi leverer teglstein i mange forskjellige farger og overflater.

Få inspirasjon her

Meld deg på her